Формуємо у дітей цілісну картину світу за допомогою асоціативних карт

Формувати у дітей цілісну картину світу — одне із завдань, яке поставив перед педагогами Базовий компонент дошкільної освіти. Та є технологія, спираючись на яку, вдало впораєтеся із цим завданням. Це — асоціативні карти. Як їх створити та використовувати в роботі з дітьми — далі у статті.


Асоціативна карта — це укладене на основі асоціацій образне понятійне поле певної теми. Наприклад, які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «літо»? Напевно, тепло, сонце, море, відпочинок, ягоди-фрукти, яскравий легкий одяг… Це — ілюстрація того, що наше мислення і пам’ять пов’язані з асоціаціями, своєрідними картинками, що ілюструють певне поняття, а сукупність усіх асоціацій створює цілісний образ.


Як створити асоціативну карту


У центрі аркуша розмістіть картинку — ключове поняття теми, яку опрацьовуватимете з дітьми.


Простір навколо центральної картинки заповніть малюнками, що ілюструють цю тему, мають певний стосунок до ключового поняття. Бажано, щоб це були предметні картинки, а не сюжетні. Можна додати й картинки, що не пов’язані з темою.


Як приклад — асоціативна карта «Дім».



Як використовувати асоціативні карти


Найпростіше — запропонувати дитині з’єднати лініями взаємопов’язані з ключовим поняттям малюнки та пояснити свій вибір. Ще один варіант використання асоціативних карт проілюструємо на прикладі наведеної вище карти.


Запропонуйте дитині розглянути асоціативну карту «Дім», подумати та пояснити, що із зображеного на ній «дружить» із домом — головним персонажем карти. У цьому варіанті міркування можуть насамперед ґрунтуватися на пошуку прямих чи логічних взаємозв’язків між предметами та об’єктами:

  • машина стоїть біля дому;

  • черевик може стояти в будинку;

  • капелюх і котик також можуть бути присутні в домі;

  • дерево, дупло, гніздо — це домівки тварин;

  • цегла — будівельний матеріал для дому тощо.


Детально, як використовувати у роботі з дітьми технологію асоціативних карт, розʼяснено у посібнику Інни Кіндрат «Асоціативні карти в освітній роботі з дітьми». Також у ньому — 39 готових карт, які можна скачати, та завдання й запитання до них. Посібник для розроблено в межах проєкту ЮНІСЕФ «Забезпечення безперервності навчання та розвитку дітей дошкільного віку в умовах кризи в Україні», який реалізувала ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» за підтримки МОН.


Коментарі